Rally-tokon valmennusrenkaan leirillä huhtikuun lopulla käytiin läpi varsin monella esiintyvää lähtöongelmaa. Ajattelin kirjoitella omia ajatuksiani kisarataan valmistautumisesta ja lähtökyltille siirtymisestä.
Kuulin vähän aikaa sitten erään kokeneen koiraharrastajan sanovan viisaita sanoja siitä, että kisoihin kannattaa mennä hakemaan kokemuksia mutta positiivisia sellaisia. Tarkemmin sanottuna siis kisoihin mennään vasta sitten, kun pystyy luottamaan omaan ja koiransa osaamiseen ja kisoissa onnistuminen on suhteellisen varmaa. Oleellisena osana ensimmäisiin kisoihin tai kisoihin ylipäätänsä valmistautumisessa on tekniikan lisäksi harjoitella kisamaisia tilanteita ja siihen kiinteästi liittyviä seikkoja kuten palkattomuutta ja kehään siirtymisiä.
Olennaista on muistaa, että kisa ei ala lähtökyltiltä vaan siitä hetkestä kun kaarrat autolla kisapaikan pihaan ja otat koirasi ensimmäisen kerran pois autosta. Huonossa mielentilassa lähtökyltiltä aloittavaa koiraa on hyvin vaikea nostaa parempaan työskentelymoodiin myöhemmin, joten kehään saapumista ja lähtökyltille asettumiseen jos johonkin kannattaa panostaa. Sillä tehdään isot erot kisaradan sujuvuuteen ja lopulliseen ansaittuun pistepottiin.
Tyylit ovat monenlaiset
On hyvä pohtia ennen kisaamisen aloittamista, millä tavalla haluaa oman koiransa siirtyvän kehänauhan yli lähtökyltille: hyvin kontaktia pitäen ja täsmällisesti seuraten, hieman vapaammassa seuraamisessa ollen vai vapaasti temmeltäen? Kaikissa keinoissa lopputuloksena pitäisi olla kuitenkin lähtökyltillä vasemmalla puolella perusasennossa skarppina istuva koira, joka on valmis aloittamaan radan milloin tahansa. Minkä tavan itselleen ja omalle koiralleen valitseekin, on lähtöön siirtymistä harjoiteltava huolellisesti ihan kuin mitä tahansa muutakin osaa rally-tokoradassa.
Omilla koirillani käytän kehään siirtymisessä täsmällistä seuraamista tiukassa kontaktissa, jolloin ne ovat jo kehään siirtyessä oikeassa mielentilassa kisasuoritusta ajatellen. Toinen koirani osaa lisäksi skarpata kontaktia (tai heikoimmilla hetkillään nostaa kontaktin takaisin) tuomarille tarkoitetusta valmis-sanasta. Vapaampikin tyyli toimii, kunhan vain rakentaa koiralle varman käskyn, josta koira tietää lähtökyltin tuntumassa, että nyt unohdetaan kaikki muu ja aloitetaan työnteko.
Osa koirista voi kaivata hetken aikaa katsella ympärilleen ennen radan aloittamista. On kuitenkin syytä pohtia, antaako koiran vilkuilla ympärilleen ennen aloitusta, sillä merkittävä osa koirista saa tekemiselleen enemmän varmuutta ympärilleen katselun sijaan siitä, että niillä on selkeät säännöt, jossa kontakti tulee pitää ja häiriöistä ei tarvitse välittää. Tällöin koiran on helpompi luopua mahdollisesti houkuttelevista, pelottavista tai muuten suoritusta häiritsevistä seikoista radalla.
Myös kaikenlainen temppujen teko on täysin sallittua radalle siirtyessä, kunhan sen tekee ennen tuomarin lähtölupaa eikä ylitä lähtökylttiä. Koiralle mieluisia temppuja voi käyttää vireen nostamiseen tai niillä voi rentouttaa jännittävää koiraa. Esimerkiksi nenäkosketusta, jossa koira koskettaa nenällä ohjaajan kättä, voidaan käyttää kohteita kyttäävän koiran nostamiseen omasta kuplastaan pois ja takaisin työskentelemään ohjaajan kanssa. Yleiset kohteliaisuussäännöt on hyvä kuitenkin muistaa, ja kisapäivän sujuvuudenkin kannalta aloitukseen olisi syytä yrittää mennä mahdollisimman ripeästi.
Hihnan irrottaminen ja odottamisen taito
Rally-tokossa jokaisessa luokassa kehään tullaan koira kytkettynä ja hihnan saa irrottaa vasta kehänauhan sisäpuolella. Hihnan ja mahdollisesti pannan irrottaminen on myös hyvä opettaa erikseen. Osalle koirista tämä voi olla epämukavaa tai jopa ahdistavaa ja osaa taas tämä vaihe kisassa voi häiritä pahastikin oikeassa työskentelymoodissa pysymistä.
Toinen seikka mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on opettaa koira sietämään pitkääkin odottamista ilman, että vire lähtee laskemaan. Rally-tokossa voi paljon pelata sillä, että siirtyy kehään vasta sitten kun tuomari näyttää valmiilta, mutta aina voi tapahtua jotakin yllättävää ja odottelua tuleekin oletettua enemmän. Kehänauhan saa ylittää vain kerran ja sisäpuolella on pysyttävä oman suorituksensa loppuun, joten odottamista on hyvä harjoitella etukäteen. Odottamisen taitoa tarvitaan myös ylemmissä luokissa, kun odotetaan oman ratasuorituksen päätteeksi käytösruutuun pääsemistä. Myös vielä käytösruudussa koira olisi hyvä pitää aktiivisena ja skarppina, niin vältytään ikäviltä pistemenetyksiltä käytösruudussa.
Valmistautuminen alkaa paljon ennen omaa suoritusvuoroa
Kisat ja harjoitustilanteet olisi hyvä pitää mahdollisimman samankaltaisina, ja ihannetilanteessa kisasta rakennettaisiin koiralle ajatus vain yhdenlaisena treeninä. Jo treenitilanteissa kannattaa miettiä millaista käyttäytymistä haluaa koiralta sallittavan kisoissa ja pitää näistä samoista säännöistä kiinni myös treenatessa.
Omille koirilleni olen kokenut reilummaksi, että heillä on selkeä “vapaa-tila”, jossa saadaan nuuhkutella rauhassa ja katsella ympärilleen. Tottakai arkikäytöksen säännöt ovat voimassa tässäkin tilassa. Erikseen sitten on “treenitila”, jossa koiran tulee olla skarppina ja valmis tekemään mitä pyydetään. Treenitilaan siirrytään selkeästä kehonasennosta ja käskystä (omilla koirillani perusasento). Tällä tavalla voin pitää koiraa rennommin myös kisapaikalla odottamassa, eikä koiran tarvitse olla koko ajan jännitystilassa itseään väsyttämässä milloin homma alkaakaan.
Olennaisena osana kisaan valmistautumisessa on pohtia millaista lämmittelyä oma koira tarvitsee ennen kisasuoritusta. Pitääkö koiraa väsyttää pitkälläkin lenkillä, tehdä paljon erilaisia temppuja ennen kehää vai riittääkö kevyempi valmistelu? Vaatiiko koira hetken aikaa tutustumiseen uuteen ympäristöön vai olisiko parempi tulla uuteen paikkaan sen enempiä odottelematta? Kisapaikalla ei enää harjoitella uutta ja lähdetä korjaamaan vanhaa. Nämä harjoitukset kuuluvat kotiin. Yleensä tälläinen harjoittelu kisapaikalla ei aiheuta kuin valtavan stressin ohjaajalle, joka välittyy myös ikävästi koiraan. Yhtä lailla kuin keskittyy koiran henkiseen valmistautumiseen kisoihin, kannattaa huolehtia myös omasta henkisestä valmistautumisesta, jotta molemmat siirtyvät kisasuoritukseen yhtä iloisin mielin.
Onnistunut kisasuoritus alkaa onnistuneesta lähtökyltille siirtymisestä. Lähtökyltille siirtyminen onkin onnistuneen kisasuorituksen yksi tärkeimmistä osa-alueista, ja sen harjoitteluun kannattaa panostaa.
MAINOS