Rally-toko rajan takana kiinnostaa yhä useampia. Jos ajattelet, että kilpailukynnyksen ylittämiseen tarvitaan vain rippunen kielitaitoa ja laivaliput, kannattaa lukea tämä teksti. Rally-tokon säännöissä, tehtävissä ja käytännöissä on nimittäin vaihtelua maiden välillä.
Kysyy muuten jonkin verran suomalaista sisua irrottaa hihna ennen kehäänmenoa, kun on tottunut, että ikinä koskaan niin ei tehdä!
Ilmoittautuminen
Suomen kisoihin ilmoittaudutaan järjestäjän määrämänä aikana, tyypillisesti noin kuukautta ennen kisoja. Tavallisesti järjestäjä ohjeistaa kilpailijaa varaamaan ensin paikan ja vasta sitten suorittamaan maksun + muut muodollisuudet. Kilpailuihin otetaan tietty määrä osallistujia ilmoittautumisjärjestyksessä.
Ruotsin kisat avautuvat ilmoittautumiselle usein paljon aikaisemmin, jopa kuukausia ennen kisapäivää. Sekä ilmoittautuminen että maksaminen tehdään kätevästi netissä. Kisapaikkoja ei tarvitse kysellä, vaan kisoihin ilmoittaudutaan suoraan. Maksaminen on helpointa tehdä luottokortilla. Koska ilmoittautuminen on avoinna pidempään, saattaa käydä niin, että esim. 60 koirakon kilpailuun ilmoittautuu 80 koirakkoa. Sellaisessa tapauksessa osallistujat arvotaan ja rannalle jääneet saavat hyvityksen jo maksetusta kisamaksusta.
Ilmoittautumissysteemi on ehkä eniten jännittävä osuus koko prosessissa, sillä jos jäätkin ilman kisapaikkaa, saat perua kaikki varauksesi laivalipuista lähtien. Tähän asti minulla on käynyt hyvä tuuri, enkä ole joutunut perumaan reissujani puuttuvan kisapaikan takia.
Kilpailukirje
Kilpailukirje eli PM ilmestyy ilmoittautumisjärjestelmään näkyville noin viikkoa ennen kisaa. Suomessa ollaan totuttu siihen, että kisakirje tupsahtaa kilpailijan sähköpostiin suoraan, mutta Ruotsissa se on käytävä itse etsimässä järjestelmän uumenista. Sinänsä helppoa, mutta kun ei tiedä, minä päivänä kirje tulee, sitä tulee kytättyä turhankin innokkaasti.
Joissakin kisoissa kilpailusihteeri saattaa olla niin ystävällinen, että lähettää tiedon PM:n julkaisusta kilpailijoiden sähköpostiin. Oman kokemukseni mukaan näin tapahtuu noin yhdessä kymmenestä kisasta. Välttämättä kilpailija ei siis saa minkäänlaista kontaktia kilpailun järjestäjään ennen kilpailupäivää.
Suorituspaikka
Tehtävien oikea suorituspaikka meillä on ”enintään 50 cm kyltistä takaviistoon vasemmalle”. Se on siinä, just eikä melkein. Ruotsissa oikea suorituspaikka alkaa puoli metriä ennen kylttiä ja ylettyy puoli metriä kyltin jälkeen. Optimaalisin suorituspaikka on kyltin vieressä.
Kyltin vieressä suorittamista kannattaa harjoitella – varsinkin koiran ollessa ohjaajan oikealla puolella. Tilaa tuntuu nimittäin olevan huomattavasti vähemmän kuin meillä totutussa “vähän ennen kylttiä” -suorituspaikassa. Kylttiin kolauttamisesta saa luonnollisesti virhepisteitä, eikä koirankaan mielestä mukavaa ole, jos ohjaaja ajaa sen liian lähelle kylttiä.
Taluttimen käyttö
Taluttimen käyttö noudattelee luokittain samaa logiikkaa kuin meilläkin. Alokasluokka suoritetaan hihnassa, muut luokat ilman.
Ylemmissä luokissa (AVO-MES) huomionarvoista on, että Ruotsissa kehänauha ylitetään aina koira vapaana, juuri päinvastoin kuin meillä. Kehään mennessä hihna irroitetaan ennen kehänauhan ylitystä ja vastaavasti maalin jälkeen kuljetaan ensin kehästä ulos ja välittömästi sen jälkeen kytketään koira. Hihna laitetaan radan ajaksi piiloon, eikä se saa pilkottaa taskusta. Kysyy muuten jonkin verran suomalaista sisua irrottaa hihna ennen kehäänmenoa, kun on tottunut, että ikinä koskaan niin ei tehdä!
Ratasuoritus
Tuomari kutsuu kunkin koirakon radalle nimeltä. ”Välkommen Päivi” tarkoittaa sitä, että voin astua kehään ja aloittaa suoritukseni. Lähtökyltillä tuomari ei sano enää mitään, vaan suoritus alkaa, kun koirakko asettuu lähtökyltille perusasentoon hetkeksi.
Radalta poistumisessa on muistettava myös sellainen asia, että jos rata päättyy juosten tehtävään kylttiin ennen maalia, pitää maalin jälkeen kuitenkin kävellä ulos kehästä. Meillä sallittu riemuloikkiminen ulos kehästä on siis Ruotsissa kiellettyä. Kun muistaa, että kehästä poistutaan kuninkaallisen arvokkaasti, ei tule ongelmia tämänkään säännön kanssa.
Niin, ja Ruotsissa ei muuten tunneta uusimista ollenkaan.
Tehtävät
Ruotsissa ja Suomessa on erilaiset rally-tokosäännöt, mikä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että meillä avoimessa luokan ohjelmistossa olevat tietyt käännökset ovatkin Ruotsissa vasta voittajaluokan tehtäviä. Myös toiseen suuntaan on vaihtelua: puolenvaihto edessä on Ruotsissa voittajaluokan liike ja Suomessa mestarin.
Mikäli mielii Ruotsiin kisaamaan ja vielä menestymään siellä, on kylttitehtävien suoritusohjeisiin syytä paneutua huolella. Meillä esimerkiksi kierrä koira -tehtävät ovat loogisia: jos koira jätetään paikoilleen pysähtyen, myös kierron jälkeen pysähdytään, ennen kuin matka jatkuu. Ruotsissa pysähdytään aina, alkoipa liike pysähdyksestä tai ei. Loogista tai ei, sekoittamisen vaara näissä ainakin piilee.
Tulospalvelu ja palkintojenjako
Tulospalvelua en Ruotsin kisoissa sanan varsinaisessa merkityksessä ole kertaakaan vielä nähnyt. Kun luokka on kesken, mihinkään ei tule väliaikatuloksia. Vain harvoissa kisoissa olen nähnyt edes lähtölistaa näkyvillä. Tulokset julkaistaan vasta sitten, kun kaikki suoritukset on tehty ja tuomari tarkistanut pisteet. Palkintojenjaossa luetaan kaikkien tulokset ja myös sijoitukset. Itse olen pitänyt todella paljon palkintojenjakojen tyylistä, kaikkia kannustetaan ja kaikille myös taputetaan.
Teksti perustuu kirjoittajan kisakokemuksiin eri puolilla Ruotsia kesällä 2018.
MAINOS